مردم از ناحیه ناتوانی قوای مسلح بخاطر دفاع از آنان نگران میباشند
فخرزاد فخرزاد

 

همه جا دکان رنگ است همه رنگ میفروشند

                                     دل من به شیشه سوزد همه سنگ می فروشند                                 

                                    (مرحوم فانی )

طی سه هفته ماه حمل سال جاری 1391 حادثات خونین در سراسر کشور بوقوع پیوست چندتن سربازان خارجی بواسطه سربازان داخلی در ولایات هلمند ‚ خوست اورزگان کشته و زخمی شدند قریب به دوازده تن سربازان قرارگاه مرکزی وزارت دفاع که میخواستند حملات انتحاری را در وزارت متذکره انجام دهند با واسکت های انتحاری توسط امنیت ملی گرفتار شدند و در جریان تحقیق عدئی از آنها به جرم خود اعتراف نموده اند .

چند هفته قبل دو تن مشاوران نظامی امریکائی در قرارگاه وزارت داخله کشته شدند به نسبت حملات انتحاری در بعضی از ولایات یک تعداد سربازان و افراد ملکی نیز کشته شده اند مولوی محمد هاشم منیز رئیس شورای عالی صلح ولایت کنر همرای پسرش به نسبت یک حمله انتحاری کشته شد خبری کشته شدن اما الدین رئیس مطبه وزارت دفاع ملی بتاریخ 1391/1/21 در ساحه کارته نو شهر کابل از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسید.

از جانب دیگر پخش و نشر تبلیغات گسترده از ناحیه تشدید شدن جنگهای خونین بین گروهای مسلح بعد از خروج قوت های خارجی در سال 2014 مردم ما را سخت نگران و ناراحت ساخته است .

مردم علت دشواریهای فوق ذکر و سایر رویدادهای مهم  سه هفته ماه حمل سال سال 1391 خورشیدی را ریشه یابی نموده دیدگاه و نظریات خویش را درین رابطه ارایه نموده که چند مثال آنرا خدمت خوانندگان گرامی قرار میدهم .

جنرال عتیق اله امرخیل بتاریخ 1391/1/10 از طریق امواج رادیو آزادی گفت .

به تشویش که مردم از ناحیه نبود امنیت که دارند باید اهمیت داده شود زیراکه همه مردم در مورد امنیت فکر میکنند زمانیکه هر موضوع را به چشم سر مشاهده مینمایند بالای روح و روان شان تاثیر مینماید باید بخواستهای شان توجه و غرض حل آن تصامیم اتخاذ گردد میافزاید جنگ را افغانها شروع نکرده اند خارجی ها در کشورما شروع کرده و تامین امنیت افغانها را تعهد نموده بودند چرا آنها بدون ختم جنگ و تامین امینت کشورما را ترک مینمایند آنها مکلف هستند که اول امنیت را در کشورما تامین بعد از آن به کشورخویش برگردند افزود جنگ به دست خالی نمیشود باید از آن زمانیکه آنها تعهد کرده بودند تاالحال ما یک اردوی قوی میداشتیم که در منطقه وجود نمیداشت از ناحیه عدم تجهیزات اردو سخت نگران میباشیم که آیا در آینده خارجی ها اردوی مارا مجهز میسازند یا نه وی میافزاید از لحاظ کمیت در تاریخ افغانستان به سطح امروز اردو نداشتیم اردوهای سابق پشکی جبری و از سراسر کشور تشکیل شده و یک اردوی ملی بود .

امروز کمیت اردو به یک صدو هشتاد – یک صدونود هزار میرسد تا وقتیکه از لحاظ سلاحهای پیشرفته غرض دفاع از کشور در اختیار اردو  قرار داده نشود بدست خالی چیزی کرده نمیتوانیم .

اگر امروز اردوی ما مجهز می بود ضرورت به موجودیت کشورهای خارجی نبود افزود به نسبت مداخله صریح کشورهای ایران و پاکستان به مشکلات زیاد مواجه میباشیم ادارات استخبارات کشورهای متذکره طی سی سال گذشته جنگ را در کشور شعله ور ساختند یک مثال آن زمانیکه طالبان شکسته خوردند اعلان کردند که عمارت اسلامی ختم است دوباره استخبارات کشورهای متذکره آنها را مسلح ساخته غرض انجام حملات انتحاری به کشور ما اعزام نمودند .

یک تن از اشتراک کنندگان به اسم قاسمی میگوید .

زمانی تشویش مردم از ناحیه تامین صلح و ثبات واقعی در کشور مرفوع میشود که در سطح رهبری کشور اراده سیاسی بوجود آید وی از دستگیری چند تن همرای واسکت های انتحاری ‚ رهائی و پیوستن دوباره آنها با مخالفین مسلح و انجام عملیات تخریبی یادآور شد .

افزود در سطح رهبری کشور ناتوانی ها به اندازه زیاد است که هر فرد کشور از آن آگاه است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله کشور میگوید در کشورما آزادی بیان ‚ قانون اساسی حقوق ‚ مساوی به اندازه وجود دارد که در کشورهای منطقه مثال آن دیده نمیشود ازین لحاظ کشورهای منطقه از خیزش های مردمی ترس داشته نمیخواهند که آرامش صلح و ثبات در کشورما تامین گردد میافزاید باوجود چالش های موجود کشورما طی پنج سال آینده یک کشور نمونه در منطقه خواهد بود .

مردم می پرسند ؟.

در حالیکه آزادی بیان ‚ قانون اساسی ‚ حقوق مساوی نسبت به کشورهای منطقه در کشورما وجود دارد پس شما آقایان از چه ترس دارید؟ که اولادهای خویش را به کشورهای خارج انتقال داده خودتان شهر زیبای کابل را به یک سنگر نظامی مبدل ساخته یک تعداد جاده های عمومی را بروی مردم بسته به بسیار ترس ولرز موترهای زری شما با توقف دادن صدها هزار موترهای شهروندان به محل کار خویش میروند .

در حالیکه ادارات متذکره را به بلند داژها تبدیل نموده و عاملین فساد گسترده را برفرق ده ها ملیون مردم میخ کوب و کشورما را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر ‚ میدان نبرد ‚ آزمایش انواع ایدولوژیها سلاحهای پیشرفته‚ بازار مصرفی و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل ساخته اید باساس کدام خدمات خود را در آبنده یک کشور نمونه در منطقه مینماید.

وسایل اطلاعات جمعی از هجوم صدها تن سیاه پوشان که مربوط اداره ای اس ای میباشند به ولسوالی کامدیش ولایت کنر خبر میدهند .

به نسبت بک حمله انتحاری در مرکز ولایت فاریاب قریب به سی تن بشمول زنان و کودکان زخمی و کشته شدند .

فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان سال جاری را یک سال مهم نسبت به ده سال گذشته میخواند میافزاید در تابستان امسال با جنگ های بزرگ و خونین در شرق افغانستان روبرو خواهیم بود .

رئیس شورای ولایتی ولایت غور میگوید هزاران جنگ افروز از گروهای مسلح غیر قانونی در ولسوالی های ولایت غور حضور داشت آنها حکومت ملی را به میل خود ایجاد کرده اند در یک سال گذشته صد قتل در ولایت متذکره صورت گرفته که اکثریت قتل بواسط آنها صورت گرفت و مردم نمی توانند بدون اجازه آنها هیچ کاری را انجام دهند و حتی دختران خود را به شوهر داده نمیتوانند در صورت که بخواهند دختران خود را به میل خود به شوهر دهند مبلغ پنجاه هزار افغانی قومندانان از آنها جریمه اخذ مینمایند .

فرمانده پولیس ولایت مذکور میگوید تعداد گروهای مسلح غیر مسول نسبت به پولیس پنج چند بود دارای سلاحهای سنگین میباشند از مردم باج میگیرند حامیان آنها در مقامات بلند دولتی و در پارلمان حضور دارند

داود مرادیان مشاور وزارت امور خارجه بهترین مقابله و دفاع در مقابل مداخله کشورهای ایران و پاکستان ایجاد یک قوای مسلح قوی و با اراده را اثر گذار میداند .

یک تن پولیس در ولسوالی مربوط ولایت پکتیکا نه تن همکاران خویش را به قتل رسانیده همرای نه میل سلاح و یک عراده موتر فرار نموده درمیان کشته شده گان برادر و دو برادر زاده شخص مهاجم نیز شامل میباشد .

محمد علی معاون والی غزنی بتاریخ 1391/1/11 از طریق رادیو بی بی سی به نسبت افزایش جنگجویان مسلح در ولسوالی های ولایت غزنی اظهار نگرانی نموده میافزاید عدئی زیاد آنها پاکستانی عرب و از سایر کشورها میباشند .

دیدگاه حقوق بشر به نسبت تشدید شدن اوضاع افغانستان بعد از 2014 اظهار نگرانی نموده میافزاید حل دشواریهای فوق مربوط به ایجاد یک دولت مشروع که از تمام مردمان سراسر کشور بتواند نمایندگی نماید میخواند در یک نظر سنجی که جدیدا صورت گرفت شصت وهشت فیصد مردم امریکا مخالفت خویش را با ادامه جنگ در افغانستان نشان دادند خواهان خروج قوت های خویش از افغانستان شدند .

سرقت های مسلحانه ‚ اختتاف ها‚ ماین گذاری های روی جاده ‚ حملا ت انتحاری ادامه داشته مردم در شهر کابل هم خود را مصئون احساس کرده نمیتوانند .

بسم اله محمدی در سفر پنج روزه اش که به ولایات غربی کشور نموده بود از سبکدوشی هفتاد تن افسران که در مقامات مختلف توظیف بودند حرف زده علت آنرا آلوده بودن به فساد و بی کفایتی میخواند وی میافزاید یک عده آنها را بمقام های عدلی نیز معرفی کرده است .

عدئی از اگاهان امور اتخاذ تصمیم متذکره یک گام مثبت دانسته میافزایند خواهان عملی شدن اقدام متذکره در مرکز وزارت امور داخله وسایر ولایات نیز میباشند میافزایند آن عده افراد غیر مسلکی که باساس روابط در مقامات اساسی وزارت امور داخله جابجا شده اند هرچه عاجل از وظایف شان سبکدوش گردند .

فرید مموزی معاون ارگانهای محل قدرت و اداره دولتی میگوید با عملی شدن مرحله سوم انتقال مسولیت به قوت های داخلی که عنقریب آغاز میشود .

مسولیت هفتاد و پنج فیصد خاک کشور بدوش قوتهای متذکره سپرده خواهد شد .

داود مرادیان مشاور وزارت خارجه در رابطه به نقش کشورهای همسایه میگوید حل منازعات افغانستان دارای  سه برد میباشد یک برد آن نیروهای داخلی دیگر آن کشورهای همسایه یعنی منطقه یک برد دیگر آن کشورهای متحدین غربی میباشند ازین لحاظ نمیتوان بدون در نظر داشت هرسه آنها منازعات افغانستان را حل نمود میافزاید طبق یک چارچوب که بین افغانستان و متحدین غربی ( امریکا و ناتو ) صورت گرفته کشورهای متذکره تعهد نموده اند که بعد از سال 2014  سالانه مبلغ چهار ملیارد یک صد ملیون دالر بخاطر تقویه قوای مسلح افغانستان بپردازند .

ازینکه ضمانت امنیتی کشور بواسطه کشور امریکا و ناتو که توافق شده بهترین وسیله ثبات در کشور میباشد .

وزیر دفاع بریتانیا ایجاد یک اکادمی نظامی را با وزیر دفاع افغانستان امضا نمود .

معاون وزارت خارجه کشور مذکور از دستاورد های افغانستان یاد آور شده وی در مورد مبارزه با فساد و مواد مخدر تاکید نمود .

گروه بحران از ناحیه حضور جاسوسان پاکستانی در مقام های کلیدی اظهار نگرانی نموده میافزاید بدون اتحاد و همبستگی افغانها نمیتوانند ازین وضع خود را نجات دهند .

عدئی از اعضای شورای ولایتی ولایت ننگرهار از ناحیه غضب صدها هکتار زمین های کانال ننگرهار بواسطه زورمندان اظهار نگرانی نموده میافزایند اگر درین باره تصامیم اتخاذ نگردد ما دست به راه پیمائی میزنیم .

آقای لودین میگوید اطلاع از منابع موثق دریافت نموده ایم که بیست و پنج هزار جریب زمین های  بواسطه چهار _ پنج تن در ولایت ننگرهار غضب شده .

معاون اداره مبارزه با فساد میگوید طی شش ماه گذشته سی وسه هزار جریب زمین در ساحه ولایت کابل مانند ده سبز ساحه باغ محمد داود خان وغیره بواسطه زورمندان غضب گردیده میافزاید صدها جریب زمین بواسطه شرکت اونکس نیز غضب گردیده که یک مثال آن میباشد .

آقای نواندیش شهردار کابل میگوید ما پلانهای بخاطر جلوگیری از غضب زمین ها که بواسطه زورمندان صورت گرفته روی دست گرفته ایم از همین لحاظ آنها با راه اندازی فشارها میخواهند ما را از عزم ما منصرف سازند میافزاید تا آخرین توانیکه داریم به فشارها تن نداده به عزم و اراده خویش درین راه استوار میباشیم و بکار خویش ادامه میدهیم.

درین اواخر یک عده تلویزیون ها از جمله تلویزیون نورین بخاطر خوشنودی و جلب توجه زورمندان و غاضبین زمین میخواهند با براه اندازی دروغهای شاخدار زیرنام آزادی بیان اذهان مردم از جمله شهروندان شهر کابل در رابطه به کار کردهای شهرداری کابل مغشوش سازند .

مردم میگویند آقای نواندیش و همکاران صادق وی در کمترین وقت توانست کارهای عمده را انجام دهند که طی بیست سال گذشته هیچ شهردار بیست فیصد آنرا انجام نداده بود ازین لحاظ پخش دروغها و یاوه سرایی های تهدید آمیز فوق ذکر نمیتواند خدمات انجام شده وی را از ذهن و قلوب میلونها مردم باسپاس دور سازد زیراکه خداوند (ج) بالای خدمتگاران صادق مهربان بوده ومیباشد .

فوزیه سادات عضو مشرانو جرگه بار دیگر به نسبت دست داشتن آدم ربایی توسط لوی سارنوالی متهم شد .

طی هفته دوم ماه حمل سال جاری در کشمکش های خونین در ناحیه یازدهم یک تن جوان کشته و چندین تن زخمی شدند مسولین میگویند چهل و شش تن را به اتهام دست داشتن و سرفت ها دستگیر کرده اند .

اشتراک کنندگان پنجیمن همایش همکاری اقتصادی منطقه ئی برای افغانستان در شهر دوشنبه طی اعلامیه هفده ماده ئی طرح اقتصادی را برای افغانستان به تصویب رسانیده وزرا خارجه افغانستان و تاجکستان میگویند تصویب اعلامیه متذکره نه تنها به افغانستان بلکه به کشورهای منطقه نیز اهمیت داشته و دارد میافزایند در میان شرکت کننده گان همایش بخاطر طی نمودن راهای دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان و بازسازی اقتصادی این کشور اختلاف نظر های پیش نیامده است .

در حالیکه احمدی نژاد در جریان افتتاح مراسم خواستار خروج سریع نیروهای خارجی و پرداخت غرامت ناتو و امریکا به افغانستان شد افزود نظامیان خارجی برای خسارات وارده به افغانستان به مدت ده سال سالانه بیست و پنج فیصد هزینه حضور نظامی نیروهای ناتو در افغانستان پنج درصد از بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو را به دولت افغانستان بپردازند .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفته های احمدی نژاد را بی اثر خواند .

اعضای مشرانو جرگه افغاستان سخنان احمدی نژاد را مداخله صریح در امور کشور ما خوانده آنرا محکوم نمودند .

یک تن از کارشناس تاجک به اسم بیگ محمد عملی شدن طرح های فوق ذکر را به نسبت روشن نبودن آینده افغانستان بعد از سال 2014 و خروج قوت های ناتو مربوط میداند میافزاید ممکن بعد از شدت گرفتن جنگها بین دولت افغانستان و گروهای طالبان پلانهای مطروحه عملی نشود .

سفیر امریکا در کابل میگوید شبکه القاعده میخواهد یک عمل مثل یازدهم سپتمیر 2001 را در افغانستان عملی سازد میافزاید در حدود دو صد تن هراس افگنان و القاعده در نقاط سرحدی جابجا شده اند باوجودیکه القاعده ضربه سخت خورده هنوزهم منحیث یک تهدید باقی مانده است خروج پیش از وقت قوت های خارجی را از افغانستان زمینه ئی مبدل شدن دوباره کشورما به پناهگاهای هراس افگنان میخواند .

مردم از ناحیه اخذ فیس های بلند شفاخانه های خصوصی در ولایت بلخ شکایت دارند میافزایند هر زمانیکه به شفاخانه دولتی مراجعه مینمایم زیر بهانه های مختلف مارا وادار میسازند که به معاینه خانه های شخصی شان برویم .

میرویس رئیس صحت عامه ولایت بلخ میگوید مطابق پالیسی بازار آزاد ما حق تعین فیس را نداریم و حق کنترول را داریم وی اخذ فیس های گزاف را که کلینیک های خصوصی اخذ مینمایند تائید نموده .

مردم میگویند آقای میرویس تاهنوز نمیداند که در قانون اساسی کشور نظام اقتصاد بازار تذکر بعمل آمده که دولت درین نظام حق تشبث را در مقابل تخطی ها دارد .

مسولین مبارزه با مواد مخدر در جمله یک میلیون معتاد در افغانستان یک صدو بیست هزار آن زنان و شصت هزار آنها را کودکان تشکیل میدهد .

اگاهان امور میگوید نظر به نفوس سی ملیون کشور بلند ترین ارقام معتادین در جهان در افغانستان قرار دارد  روز 19/1/1391 خورشیدی مصادف است به روز جهانی صحت ازین روز زمانی در کشور تجلیل میگردد که مسولین امور از دسترسی داشتن شصت فیصد مردم به امورات صحی حرف میزنند مردم میگویند با در نظر داشت احترامات بی پایان به آن عده دوکتوران صادق کشور به نسبت مبدل شدن طبابت به تجارت و مشکلات اقتصادی فقر گسترده ‚ بیکاری ملیونها مردم در روستا ها و شهرها ازجمله شهر کابل به صحت یابی دسترسی نداشته مردم ولایت دایکندی میگویند ساعت ها را باید سپر نمایند با بتوانند به ولایت دیگر غرض تداوی یک مریض دستیاب شوند در حالیکه مسولین بدخشان از دسترسی هفتاد و فیصد ولایت متذکره به امورات صحی حرف زده اکثریت ولسوالی های آنها ازین نعمت بی بره میباشند سالانه بیش از ده هزار تن به نسبت مبتلا شدن به امراض تبرکلوز از دست میدهند .

رئیس مبارزه با فساد میگوید برای عاملین بحران کابل بانک حامد کرزی دستور داده که یک سارنوالی و محکمه خاص ایجاد شود .

عدئی از اعضای مشرانو جرگه میگویند وزارت معارف در بورسهای تحصیلی عدالت را در نظر نگرفته درین رابطه به مسایل قومی ‚ سمتی زیاد اهمیت داده میشود میافزایند در بورسهای تحصیلی ولایت هرات نامهای شش تن در ولایت وردک چهل و شش تن شامل بوده در حالیکه در ولایت کابل به ولسوالی های پغمان ‚ چارآسیاب ‚ سروبی ‚ ده سبز ایجاد لیسه های زراعت ‚ تجارت شامل پلان وزارت معارف گردیده اما در هفت ولسوالی کوهدامن یک لیسه مسلکی شامل پلان وزرات معارف نمیباشد .

نظر به نشر وسایل اطلاعات جمعی  معاش سه ماهه پولیس ولایت نورستان که مبلغ بیست ویک ملیون افغانی میشود برایشان توزیع نشده .

مردم ولایت غور در یک نشست شان که در شهر کابل داشتند از عدم توجه مقامات ذیصلاح دولتی و جامعه جهانی طی ده سال گذشته در رابطه به احیا اقتصادی ‚ اجتماعی مناطق شان شکایت داشته و والی ولایت متذکره بتاریخ 1391/1/16 از طریق رادیو بی بی سی گفت در حال حاضر در ولایت غور هشت صد هزار تن زندگی مینمایند تا هنوز چهار کیلومتر سرک در آنجا قیر شده سالانه پنج ماه تمام راهها به نسبت برف باری ها بروی باشندگان ولایت متذکره مسدود میباشد در آنجا صرف یک شفاخانه یک صدوبیست بستر وجود دارد اکثریت مردم از دسترسی به تداوی محروم میباشند از ناحیه نبود مکاتب و سایر موضوعات مشکلات فراوان وجود دارد در حالیکه در ولایت مذکور امنیت وجود دارد افزود درین رابطه تقاضای همکاری از مقام ریاست جمهوری نموده ایم با وجود وعده ها و تعین کمیسیون ها تا هنوز کدام کاری اساسی در ین باره صورت نگرفته .

بازرگانان افغانی از ناحیه توقف دادن اموال شان در ازبکستان شکایت دارند .

آقای خواصی عضو ولسی جرگه میگوید هستند عدئی از اعضای ولسی جرگه که ماهها به ولسی جرگه نمی آیند وظیفه پارلمانی وظیفه پنجمین شان میباشد خانم نظری عضو ولسی جرگه میگوید عدئی از اعضای پارلمان سال یک - دو مرتبه به ولسی جرگه میایند آنها به معاش نه بلکه به مصئونیت پارلمانی نیاز دارند .

قرار اطلاعات وسایل جمعی به غیر از چهار ولسوالی در متباقی ولسوالی های ولایت کندهار امسال خاشخاش کشت شده دهقانان علت آنرا عدم عملی نمودن مسولین به وعده هایشان بخاطر بدیل کشت خاشخاش میخوانند .

پنج کشور مانند روسیه ‚ هند ‚ برازیل ‚ چین ‚ افریقای جنوبی در نشست برکس که داشتند مشکل افغانستان را بزرگترین چالش جهانی خوانده در مورد مبارزه با آن تاکید نمودند در بخش از اعلامیه پنجاه ماده ئی آنها در رابطه به تمدید قوت های خارجی در افغانستان بخاطر مبارزه با تروریزم و تامین امنیت توافق خویش را اعلان نمودند .

مردم از ناحیه رو آوردن دوباره دهقانان ولایت بلخ به کشت خاشخاش نگران میباشند میافزایند سالانه هزاران تن مواد مخدر از راه زمین و هوا به کشورهای جهان صادر قریب به دو هزار تن مواد کمیاوی غرض مبدل ساختن تریاک به هیروئین از خارج وارد میشود درین رابطه چهل وهشت کشوریکه مثل زاغ و زنبور به کشورما آمده چه جواب دارند ؟ .

به نسبت یک حمله انتحاری در بغلان مرکزی چندین تن کشته و زخمی شدند بیش از شصت فیصد از مردم در زیر خط فقر زیست مینمایند .

تعداد معتادین به مواد مخدار بیکاران بیماران روبه افزایش میباشد .

مسولین وزارت مالیه میگویند طی ده سال گذشته سه ملیارد دالر غرض اسفالت شاهراه های افغانستان هزینه شده که اکثریت آن دوباره به نسبت کیفیت پائین آن تخریب گردیده و علت آنرا عدم کنترول درست مسولین امور خوانده اند .

درین اواخر مسله ایجاد دفتر بخاطر مذاکره و مصالحه با طالبان در سر زبانها گرم بوده .

مردم میگویند آنهائیکه زیر نام های مختلف طی بیش از سی سال گذشته منحیث افزار کاری در خدمت ادارات استخبارات کشورهای منطقه و جهان بخصوص اداره ای اس ای قرار گرفته هیچ نوع صلاحیت تصمیم گیری ها را بدون حمایت ادارات متذکره ندارند ازین لحاظ نمتیوان به بازیهای ریاکارانه که سالهاست ادامه دارد بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی در کشور امیدوار بود .

مسولین ناتو از ناحیه حملات سربازان افغانی که سبب کشته شدن هفده تن سربازان خارجی طی چند هفته گذشته گردیده اظهار نگرانی نموده میافزایند غرض جلوگیری از آن تصامیم را اتخاذ کرده اند مردم مارا عقیده برانست بخاطر جلوگیری از حوادث فوق نمیتوان بدون یک اقدام اساسی و دور کردن افراد مشکوک از نقاط کلیدی تصامیم متذکره را اثر گذار خواند .

باساس فرمان رئیس جمهور خانواده آن عده کسانیکه طی ده سال گذشته در بخش های نظامی خدمت میکردند شهید معلول یا معیوب شده اند معاشات شان پوره داده میشود فرزندان آنها از بورسهای تحصیلی رایگان استفاده کرده میتوانند .

مردم میگویند طی بیش از سه دهه آنهائیکه جانهای شرین خود را بخاطر دفاع از ناموس شرافت حقوق مردم خویش قربان در مقابل متجاوزین معلوم الحال رزمیده ‚ شهید ‚ معلول و معیوب گردیده اند و صدها هزار تن دیگر بواسطه کشورهای مهاجم و گماشته شده گان شان معیوب معلول شهید شده اولادهای شان در بازارها دست گدائی را بسوی مردم دراز نموده قصور آنها چیست ؟ که صرف برای یک عدئی محدود فرمان صادر میشود .

این آقایان و حامیان خارجی شان که براریکه قدرت تکیه زده اند باید بدانند .

که این مردم هم خدایی دارد       آه مظلوم آخر صدایی دارد

مردمان ولسوالی امام صاحب ولایت کندز از ناحیه افزایش آب دریای آمو سخت نگران بوده در حالیکه سالهای گذشته افزایش آب های متذکره سبب از بین رفتن قرا وخانه ها درین ولسوالی گردیده بود از مقامات دولتی خواهان تحکیم سواحل فوق الذکر شده بودند مقامات ذیصلاح درین رابطه هیچ اقدامی نکرده این کار سبب شده که سالانه صد ها جریب زمین های حاصل خیز آنها از بین برود .

نمایشگاه مشترک افغان ترک در هوتل ستاره شرق شهر کابل تدویر گردید در نمایشگاه متذکره به نسبت بلند بودن کمیشن غرفه ها موالدین حقیقی نتوانسته اند تولیدات خویش را به نمایش بگذارند مردم تدویر نمایشگاه متذکره را یکنوع بازاریابی تولید کشور ترکیه به افغانستان میخوانند میافزایند از برکت و لطف کشورهای مهاجم طی ده سال گذشته کشورما به یک کشور مصرفی اجناس ‚ مواد خارجی و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل شده است .

نظر به نشر وسایل اطلاعات جمعی دوصدو پنجاه شرکت ساختمانی ترکیه در افغانستان فعالیت مینماید ازهمین لحاظ قراردادهای ساختمانی بدست پنجم برای افغانها رسیده قریب به هشتاد فیصد سرمایه اصل قرار داد های اخذ شده به هدر رفته تمام ساختمانها که تاالحال صورت گرفته کیفیت شان بسیار پائین میباشد .

اگاهان امور را عقیده برانست تجربه چند قرن گذشته کشورهای جهان از جمله کشورما ثابت نموده کشوریکه دارای قوای مسلح آگاه ‚ رزمنده‚ مجهز با سلاحهای پیشرفته ‚ زمینی ‚ هوائی ‚ افسران صادق ‚ وفادار به آرمانهای اکثریت مردم نباشد مثل یک جسد بی پا و بی دست در روی خاک دست و پا زده هر لحظه حشرات حیوانات و پرنده های لاشخوار بالای آن هجوم آورده به مرور زمان آنرا نابود میسازند .

باتاسف به نسبت کنار زدن ده ها هزار افسران ماهر ‚ مسلکی ‚ تحصیلکرده ‚ وطندوست وفادار از نقاط های کلیدی زیر بهانه های مختلف طی سالهای گذشته و جابجا نمودن افراد غیر ماهر آلوده کم سواد و غیره مسلکی در ارگانهای ذیربط امروزما دارای قوای مسلح بخصوص اردو و پولیس نیستیم که بتواند صلح و ثبات واقعی را در کشور تامین نماید بی مورد نیست که ده ها ملیون مردم ما از ناحیه ناتوانی آنها اظهار نگرانی نموده و مینمایند و دشواریهای فوق ذکر را از جمله عوامل اساسی چالش های فوق میخوانند بخاطر بیرون رفت از وضع و کاهش چالش های فوق ذکر یکبار دیگر دیدگاه و نظریات خویش را بمقام ذیصلاح و گردانندگان امور ذیلا تقدیم مینمایم .

1 . تصفیه قوای مسلح بخصوص اردو و پولیس از عناصر مشکوک گماشته در هرمقام که باشند .

2.  نجات اردو و پولیس از تسلط گروهای قومی سمتی لسانی تنظیمی حزبی و ایجاد یک اردو و پولیس ملی واقعی

3 . جلب افسران تحصیلکرده متجرب مسلکی وطندوست در نقاط کلیدی و مجهز نمودن آنها با ماشین های محاربوی پیشرفته هوائی و زمینی

4. توضیح اهداف جنگ و بلند بردن مهارت های مسلکی و مورال رزمی افسران وسربازان

5 . مسدود نمودن ده ها هزار لانه تروریزم در آنطرف خط دیورند

6 . جاگزین ساختن رقابت های علمی اقتصادی فرهنگی بجای رقابت های نظامی استخباراتی که بین کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشورما جریان داشته جلب همکاری صادقانه کشور های منطقه و جهان بخاطر تامین صلح وثبات واقعی و جلوگیری از مداخله ادارات استخباراتی آنها

7 . احیا و بازسازی نهادهای دولتی مختلط خصوصی کوپراتیفی بخاطر مساعد نمودن زمینه اشتغال برای ده ها ملیون مردم بیکار

8 . حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از توریدات اجناس و مواد بی کیفیت غیر ضروری تجملی و یا اجناس و موادیکه در داخل تولید خواستهای هموطنان مارا مرفوع میسازد تثبیت مالیات عادلانه مواظبت از دارائی های عامه طرح و تصویب قانون ضد احتکار انحصار تطبیق عدالت بین چهار نوع مالکیت یعنی دولتی مختلط خصوصی کوپراتیفی

9 . احیا و اعمار دستگاهای پروسس صدور میوه صنایع دستی گدامهای ذخیره هنگرها پارک های وسایط نهرها کانالها بندهای آبیاری .

10 . مساعد نمودن بازار یابی تولیدات داخلی در مارکیت های داخلی و خارجی

11 . تشبث دولت غرض جلوگیری از تخطی های بازار یعنی جلوگیری از تولید تورید توزیع مواد و اجناس بی کیفیت به شهروندان و جلوگیری از صعود قیم

12 . مساعد نمودن زمینه انجام رقابت های سالم بین مالکیت های دولتی خصوصی مختلط کوپراتیفی

13. احیا و بازسازی بانک های زراعتی صنعتی رهنی و تعمیراتی شرکت و توزیع کودکمیاوی و تخم های اصلاح شده زراعتی و دستگاهای میکانیزه زراعتی در ولسوالی و قرا کشور

14. تقویه جنبش کوپراتیفی بخاطر انسجام ده ها ملیون مردم پراگنده بخاطر ایجاد کوپراتیف های مالداری زنبور داری مرغداری پیشه وری صنعتی ساختمانی و تولید مواد ساختمانی پیله وری زراعتی باغداری تا آنها بتوانند از ین راه قرضه مواد و ماشین الات خویش را از مارکیت های داخلی و خارجی خریداری در مقابل تولیدات خویش را به مارکیت های داخل و خارج کشور به قیمت مناسب عرضه نمایند .

15. توجه به عملی شدن معارف متوازن و نصاب درسی مساعد نمودن زمنیه تحصیل برای ده ها هزار فارغان لیسه های کشور که بی نتیجه اعلان شده اند.

16 .مبارزه جدی با تولید کشت و قاچاق مواد مخدر تروریزم فساد گسترده فرهنگ معافیت و معاملات پنهانی که جوابگوی منافع  اکثریت جامعه نباشد تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی ایجاد یک اداره سالم و کارایی متکی به قانون

17. محدود نمودن صلاحیت های زورمندان مافیای اقتصادی مواد مخدر ناقضین حقوق بشر جنگ سالاران غاضبین زمین عاملین فساد گسترده

18 . جلوگیری از نشر و پخش پولهای جعلی و پولشویی یعنی تبدیل نمودن پول های نامشروع به مشروع و انتقال اسعار از راه غیر قانونی بخارج کشور

19 . ایجاد یک شورای اقتصادی از اگاهان امور و کارشناس اقتصادی

بخاطر دستیابی به اهداف فوق اتحاد و همسبتگی تمام نیروهای آزادی دوست مترقی تحول پسند و جلب همکاری سازمانها نهادها از جمله پارلمانها یک امر حیاتی بوده و میباشد در غیر از آن بازیگران میخواهند بخاطر نصب گماشتگان خویش زیر بهانه عدم فرهنگ دموکراسی کشور مارا به قرون حجر سوق دهند .

در آنوخت به گفته نیاکان ما

خود کرده را نه درد است نه درمان   

 

 

 


April 8th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات